onsdag, november 27, 2013

En tavla

Jag har gjort mig en liten canvastavla. Den är grundad med Gesso och sedan har jag stämplat med en textstämpel på en vit servett. Servetten delade jag sedan så jag bara hade det allra översta lagret kvar, denna målade jag fast på tavlan med High Gloss-lack. 

Jag klippte ut en bit post it-lapp och lade över texten innan jag lade över en stencil och smetade på Stucco, en molding paste från Martha Stewart som blir som gips, jätteroligt att jobba med eftersom det är lätt att bygga strukturer och höjder med den. När jag tog bort post it-lappen direkt efteråt så hade texten hamnat som i en snygg ram. 

När Stuccon torkat så målade jag på den silverglitterfärg från Martha Stewart. Över resten av tavlan så svampade jag in metallicfärg i silver i olika omgångar. Till slut hällde jag på ett par olika embossingpulver som jag brände fast och satte dit lite blingstenar. 

Så enkelt var det att göra sig en fin och glittrig tavla och fler kommer det bli! :)

*****************

I have made myself a canvas. First I covered it with Gesso and then I took a text-stamp and stamped it on a white napkin, peeled of all the layers beside the top one and glued it on the canvas with High Gloss.

I took a piece of paper and covered the stamp before I placed a stencil on top of it and used some Stucco. A sort of molding paste from Martha Stewart, it's like a sort of plaster which is really fun to play with. It's easy to build textures with it. When I then removed the paper, the text-stamp was like in a frame. 

After the Stucco had dried, I painted it with some glitter paint from Martha Stewart. On the rest of the canvas, I used metallic paint severeal times. For finish, I used a couple of different embossing powders and some rhinestones.

It was really easy to do this glittering canvas but so fun so I will do more of them! :)




Material
Martha Stewart Craft Paint High Gloss Finish PL32197
Martha Stewart Craft Paint Stucco Effect PL32188
Martha Stewart Craft Paint Gesso Primer White PL32314 
Martha Stewart Craft Paint Metallic Sterling PL32128 
Martha Stewart Craft Paint Glitter Sterling PL32181 
Artemio Rhinestones Round Clear 11006524  

1 kommentar:

Jeanette Wallén sa...

Den tavlan blev så himla fin!! Det var kul att vara med och se hur den växte fram! :)