tisdag, december 18, 2012

Prima Press Alphabet Tutorial

Idag tänkte jag visa er lite om Prima Marketings stämplar Prima Press. Det finns tre olika typsnitt plus ett set med siffror. Dessa kan du mixa och blanda som du vill tillsammans med handtaget som följer med. Eftersom varje typsnitt innehåller fler än en bokstav av varje sort så kan man skriva flera ord samtidigt. Jag hade tänkt mig att skriva God Jul och sedan göra Tiny Alphas av dem.

*******

Today it's time to show you a tutorial that I made for Prima Press Stamps and how I make tiny Alphas with them. There are three different fonts and a set of numbers. Each font contains several of the same letter so it's possible to create more than one word at the time.


Leta reda på dina utvalda bokstäver och lägg upp dem så att du ser vad som står.

*******

Fint your letters and put them in order to easy make your word.


Sätt fast dem på handtaget.

*******

Put them on the handle in the correct order.


Så här ser det ut när man är färdig med sitt ord.

*******

This is how it looks like with the complete word. God Jul means Merry Christmas in swedish.


Färga in ordet med valfri stämpeldyna.

*******

Ink your stamps.


Välj ut ditt papper som du vill stämpla på. Antingen direkt på ditt alster eller som i mitt fall, på cardstock eftersom jag ska göra små stickers av dem.

*******

Choose the paper that you want to use. Stamp either directly to your project or like me, use a cardstock in a nice color.



Jag har stämplat flera gånger för att få in den riktiga snitsen. Ska du stämpla direkt på ditt alster, provstämpla på enn spillbit först tills du vet hur du ska vinkla handtaget för bästa resultat.

*******

I think it's a good idea to stamp several of times to get it right. If you want to use the stamps directly to your project, stamp a couple of times on another piece of paper so you know the drill when it's time to go live.


Ta fram din sax, med fördel den bästa saxen på marknaden: Cutter Bee-saxen. Vansinnigt vass och vansinnigt bra!

*******

Take a scissor, why dont try the Cutter Bee-scissor? It's absolutely the best one! :)


Klipp emellan varje bokstav.

*******

Make a cut between each letter.


När jag klippt emellan alla så klipper jag av pappret först ovanför bokstäverna och sedan under, så att jag får alla precis i den storlek jag vill ha och alla blir lika stora.

*******

Then cut above all the letters and at the end, below all the letters. Then you have the exact size of Tiny Alphas that you want and they are all the same size.


Så där! En bunt fina stickers som jag ska använda på ett alster som jag tänker visa imorgon, välkommen tillbaka! :)

*******

Look at that! A bunch of nice Tiny Alphas that I will show you on a project tomorrow so welcome back! :)


Material kan du hitta hos Hobbyworlds återförsäljare
The material can you find at the Retailers for Hobbyworld.

Material
Cutter Bee sax EKCB01
Bazzill Basics Mono 10-1001
Prima Marketing Prima Press Alphabet #1 560843 
Prima Marketing Prima Press Alphabet #2 560850
Prima Marketing Prima Press Alphabet #3 560867 
Prima Marketing Prima Press Numbers #4 560874
Prima Marketing Prima Press Block 560836 


1 kommentar:

Mojca sa...

Waw what a great way to stamp. Thank you for sharing. hugs!MOjca