måndag, november 28, 2011

Tjejweekend i Stockholm

I början på september så frågade Anna mig om jag ville hitta på något skoj under hösten. Bara en tjejhelg, hon och jag. Klart jag ville! :) Hon sa då till mig att boka upp mig denna helg som var. Både lördag och söndag. Nu när denna helg äntligen var på ingång så fick jag veta att jag skulle packa en väska för övernattning. I klädväg så skulle jag vistas i stadsmiljö under dagen och på kvällen skulle jag vara välklädd. Och då inte välklädd som i skoteroverall utan välklädd som i snygg.

Jag funderade rätt mycket på vad det var vi skulle hitta på och jag gissade mig till tidigt att vi skulle åka tåg så jag trodde något av Västerås, Örebro, Norrköping och Stockholm. Mina jobbarkompisar trodde att det skulle bli Hälleforsnäs (som Junsele) eller på sin höjd Flen (typ Kramfors) och menade på att om jag var inställd på det så kunde det iaf inte bli sämre. ;)

Så i lördags stod jag redo kl.11,20 när Anna kom och hämtade mig. Vi åkte in till stan, parkerade vid stationen och köpte biljetter och kaffe innan vi satte oss på pendeltåget med slutdestination Stockholm. En timme senare så promenerade vi i det fina höstvädret (ja, vintern har ju som bekant inte kommit till Sverige ännu) nerför Drottninggatan, förbi Sergels Torg och ner mot Gamla Stan. Det var sinnessjukt med folk ute och våra små planer på att shoppa lite ersattes direkt med en jakt på att hitta ett ledigt bord på en restaurang. Lite fönstershopping hann vi dock med innan vi smet in på Ristorante Da Peppe där vi intog en kanongod fisk- & skaldjurssoppa tillsammans med ett glas vitt. Kan rekommendera det stället, mysiga lokaler och trevlig personal och såklart god mat.

Risorante Da Peppe


Efter denna härliga lunch så promenerade vi genom Gamla Stan och upp mot Slussen. Anna ville få mig att tro att vi skulle köra på något båtaktigt så min tanke var Af Chapman eller Den Röda Båten. Finlandsfärja hade jag redan räknat ut att det inte skulle bli för det skulle vi inte hinna med tidsmässigt. Men vi hoppade varken på tunnelbana eller buss för att ta oss till respektive ställe utan gick istället in på fina Hilton i Slussen! Hur lyxigt kändes inte det då? Anna checkade in oss i en minisvit på åttonde våningen, ett jättefint rum med en liten vardagsrumsdel där vi delade på en halvflaska champagne och pratade bort ett par timmar, jag på en divan och Anna i en lyxig designfåtölj. :)

Vy mot Hilton & Slussen


En del av vårt rum


Efter att ha hoppat i finkläderna och slängt på partyfejset så blev jag bjuden på en drink nere i hotellbaren. Såklart så firade vi vår kväll med en perfekt Cosmopolitan! :) Kvart i sju kom en taxi till entrén och plcokade upp oss och körde oss till Teatergatan 3. Vad ligger där då tro? Jo, Wallmans Salonger! Ingen av oss har varit där förr och vi visste inte vad vi skulle vänta oss. Jag trodde det var en massa sångnummer på en scen och inget mer med det just. Vi satte oss vid, av vår duktige och supertrevlige servitör Linus, anvisat bord (med kanonbra platser) och där visade det sig att Anna hade bokat Wallmans meny med tillhörande dryck till oss, här är vad vi åt och drack:

* Förrätt: Silltårta med svart kaviar och inlagd rödlök
Dryck: Wisby Klosteröl

* Varmrätt: Helstekt, lågtempererad oxfilé med Wallmans potatisgratäng smaksatt med chili och dijonsenap, bakade cocktailtomater samt rödvinssky med cognac och ingefära
Dryck: Castillo Wallmans 2004

* Dessert: Chokladterrin med kaffe- och chokladmousse, riven vit choklad och hallonskum
Dryck: Hafner Beerenauslese

Kaffe och avec hade hon också beställt som pricken över i:et.

Maten var helt superb! Den var lagad precis som vi bad om det och det var aldrig några som helst konstigheter. Jag gillar när man inte behöver upprepa allt, när ens servitör minns att jag beställt mitt kött medium och vilket vin eller öl jag valt. Då känns det som om jag är den viktigaste gästen på hela stället och det tyder på att personalen vet vad servicemind är.

Under den fyra timmar långa middagen (som ändå bara kändes som två timmar) så var det framträdanden, både på scen och ute bland oss gäster, det var sång, spex, dansnummer och riktigt bra gjorda videos. Rätt vad det var så stod det tre skitsnygga killar på knä framför Anna och sjöng! Haha, till och med jag satt och rodnade av förtjusning fast det var henne de koncentrerade sig på. Inte mig emot, jag fick ju titta nära på dem, helt ifred och kunde bara njuta av utsikten. ;) Vi sa att våra män skulle varit med för de skulle fått ta del av en hel del ögongodis också, tjejerna var sjukt snygga och alla åtta i ensemblen var heeeeelt fantastiska på att sjunga! Inte en enda falsk ton eller snedsteg (vad jag kunde höra och se iallafall) och det var en fröjd att vara där. De fyra timmarna gick rasande fort och jag hade lätt kunnat sitta ett bra tag till.

Efter showen så öppnade deras nattklubb TG3 och vi tog varsin Mojito, en öl, dansade några låtar och snackade lite skit innan vi mätta, stinna och nöjda tog oss en skön och lugn promenad upp till Hilton. Vi sov lika gott som två småbarn innan vi klev upp för att äta en lång och god frukostbuffé med en smula stjärnglans (Magnus Samuelsson med familj var också där), det är något speciellt med hotellfrukost, visst är det?

Lite bilder lånade från Google (som de övriga bilderna i inlägget också är):





Eftersom vår Kungliga Hufvudstad visade upp sitt ledsna ansikte denna första advent så tog vi sedan en taxi från Slussen till Centralen för att lämna människobyn och åka hem till landet med pendeltåget. En helt underbar helg med mycket skratt, god mat, god dryck och världens bästa sällskap! TACK Anna! En helg jag sent kommer glömma! :)

2 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Åh, vilken fantastisk helg du har fått uppleva - RÄTT åt dig! ;D

Wallmansgänget sa...

Hej Malin!

Vad kul att höra att du uppskattade din kväll hos oss på Wallmans! Du är välkommen tillbaka när som helst!

Hälsningar från oss på Wallmans