fredag, november 26, 2010

Fredagsfinal 8 i Idol

Fredagkväll och veckans sågning är på G. Ikväll är temat Arenapop. Oh. My. God. De låtarna som de valt ikväll vete f*n om det är så mycket till arena men OK, jag ska försöka gå in i kvällens program med ett öppet sinne. Men jag har svårt att tro att det kommer bli någon höjdare. Well, here wo go.

Jay - Bad Romance En Lady GaGa-låt som inte är en av mina favoriter med henne. Har iofs knappt någon med henne... Ska bli intressant om han gör en lika bra version med den här som han gjordde med Madonnas låt förra veckan. Till en början är det surt, tråkigt och blekt. Ville ha lite röj. Och en EGEN version! Varför arrar de inte om låtarna? MÅSTE de göra rena covers? Stoppar TV4 dom eller? När man hör hans röst så borde den vara klockren som en riktigt rocklåt, skitig och djävlig. Nu var det mest bara en en fyllskalle som stod och försökte göra sig rolig på en kväll med SingStar. Håller med juryn hela vägen igenom. (skrev det om att arra om låten innan Laila sa det.. ;))

Linnea - Dont you forget about me Det är väl i runda slängar 20 år sedan Simple Minds var några arenafyllare. Får väl se om mameluckerna kan fixa det hela. Ännu en cover, inget märkligt, inget utsvävande, inget spektakulärt. Dock ett plus i kanten för promenaden men lite diskantskrik. Men varför gapa så mycket till publiken? Var de så lama? Nja, det avslutades mer som en Allsång på Skansen-grej.

Olle - Fix you Coldplay är inte heller några som står högst på min lista. Men jag gissar att många småflickor gillar valpögonen ihop med den här början. Tack vare hans bärsärkagång ute i publiken så pallar inte hans röst och lika bra var ju det. Why. Ut. I. Publiken. ? Det var INTE en sån låt! Nä, fy faen så baaad! Jag som tyckte han var så bra på slutaudition...

Minnah - Just the way you are Fråga: har Bruno Mars NÅGONSIN fyllt en arena? En sådan kass låt och en så NY? Det måste väl ha funnits något annat att välja? Och man hör ju att hennes röst inte bär. Sparar hon sig till låt 2? Det låter som att det gör lika ont i hennes hals som det gör i mina öron...

Jay - Against old odds Phil Collins och jag är inte gamla polers, det är ett som är säkert. Får se om Jay kan fixa till det. I Nirvana-outfit så kliver han upp och låter så SNÄLL. Inte snäll. Kom igen nu, tryck på! Men det händer inget, hur gärna jag än vill. Hur han än gör så tror jag fortfarande att jag är är på Skedom, i Sollefteå, på ett högstadiedisco och dansar en svettig tryckare med en fumlig och moppemuscheprydd snorvalp till kille som kliver mig på tårna vartannat steg.

Olle - Beautiful day Inte helt dåligt, faktiskt. Inte helt klockrent och inte min grej på sätt och vis men ändå så är det faktiskt rätt bra. U2 borde man inte kunna misslyckas med och det gör han inte heller. För en gångs skull.

Linnea - Crazy in love Hhhmm...jag sa Svansjön om hennes förra outfit, men NU snackar vi Svansjön. Blir det HÄR en trendsättare så sätter jag mig på tvären. Det enda som kunde ha slagit det här vore att Jay hade haft på sig Lady Gaga's köttklänning i sitt första nummer. Dock är halsbandet förbannat snyggt. Låten har hon arrat om, kors i taket, men det impar inte riktigt ändå. Vart tog cresendot vägen?

Minnah - Alone Snygg början. Nu klämmer hon i och för sig i och satsar allt på ett kort. Men jag håller med min sambo, det är en riktigt Minnah(ret)-ret: gapa och skrik i tid och otid... Trist at rösten skulle bli så kass nu när det är så få deltagare kvar. Hon hade behövt göra ifrån sig riktigt bra ikväll om det ska gå vägen.

Malins tvekan: Linneas mamelucker. En modefadäs eller en trendsättare? En märklig blandning mellan Svansjöns baletttrikåer och en orre.
Malins snyggaste: Lailas halsband från RockBySweden, så sjukt snyggt!
Malins sågning: TV4's sätt att ge dem de suraste låtlistorna i hela världen. Hela Idol 2010 har ju sugit det grövsta. Låt dem välja låtar själv och låt dem arra om dem för i helskotta!
Malins komma-fram-till: Om jag någonsin skulle ha tvekat någon gång så är det att jag verkligen är en rocker. Jag saknar rocken, det bombastiskt, det råa, det skitiga, det BRA!
Malins USA-moment: Klart som fan det ska grinas i svensk TV med... Linnea, wtf? Get a grip.
Malins bästa: Ingen men måste jag välja: Olle.
Malins åka ut: Minnah. I duell med Linnea.

Inga kommentarer: