fredag, november 12, 2010

Fredagsfinal 6 i Idol

Fredag och fredag betyder Idooool! (Ja, jag vet, det kom ingen recension förra fredagen men försök skriva en recension när ni är på en spelning...) Men ikväll så är det ju rocktema. Mitt tema! Kan det gå fel? Oh ja! Fel så in i h-vete. Jag har sett vilka låtar de valt och min första reaktion är: var är galopprocken? Var är de BRA låtarna? Nja, jag är skeptisk till kvällen. Mycket skeptisk. Jag tror det kan komma bli slakt a la Beatleskvällen...

Olle - In the shadows Alltså. Hur kan man få The Rasmus att vara rock? Rock är stort, bombastiskt, HÖGT och fördjäkla bra men det här var ju max en smekning med en fjäder. Falskt något så förb*nnat sjöng han. VÄRDO! Den enda jag skulle kunna ge ett pytteplus är hans hesa whiskey(?)röst. Kan inte låten vara slut NU?!

Elin - I surrender Rainbows gamla dänga är en av få låtar jag gillar ikväll. Men när Elin sjunger första ordet "I" så vill jag bara hålla för öronen. Gapigt, skrikigt och jobbigt. OK, rock ska låta högt men det går inte ut på att BARA skrika. Och den där löprundan som hon snodde av Erik från ifjol när han sjöng Run to the hills, BU!!! Håller med juryn, rörelse och sång är inte hennes grej.

Jay - Rocks Kom IGEN!!! Bästa killen, hans bästa tema! Stora förväntningar! Och visst är han bra, inget tvivel men jag hade önskat något ännu mer rockigt, ännu mer bombastiskt, något ännu mer GAAAH. Men visst FAN är han bra! Vinner inte han Idol så är det ju fan synd och skam! Efter de bröllopsbilderna man gick se på honom förra veckan, FATTA att han ÄR en rocker! De bilderna hade kunnat vara knäppta på vilken rockstjärna som helst i Usa. Han ska inte stå i en sketen studio, han ska stå i, eller fel, inte i utan UTE på en arena. Och publiken verkar ha fattat galoppen, han är bara bäst.

Linnea - Dance with somebody Det här är ju inte heller rock i min värld. Poprock kanske. Men, jag har också gillat den här låten. Dock. Är det någon gång Linnea ska misslyckas så är det väl ikväll. Och ikväll är hennes svagaste kväll. Fel låt. Fel kläder. Fel allt. Fel när det gäller rocktema iallafall. Ikväll var den kväll hon skulle kört Rolling Stones-låten och hon hade varit safe i min bok. Eller varför inte en The Doors-låt? Tänk Riders in the storm. Eller Light my fire, det hade varit magiskt. Det hade ju vart grymt. Dock ett RIKTIGT FETT plus för avslutningen.

Minnah - Jump Den här låten för mig först att främst att tänka på ESD-rock. Internt skämt ;) Annars är det en oförglömlig rocklåt som spelats friskt på de flesta discon, partyn och after ski's. Kan lilla Minnah lyfta fram den med primal screams? Hon kan få dra tusen primal screams men eftersom någon fucker i produktionen verkar ha dragit ner på mickvolymen så hörs hon ju inte. (kanske är lika bra egentligen) Det är tamt, lojt och stundom falskt. Håller med min sambo, den här låten är skriven för att byggas upp så att det ska EXPLODERA när refrängen kommer, inte försöka gå All in på versrad 1. Och den där "hänga-på-gitarristen-under-solot"-grejen, den blir liksom bara pinsam.

Andreas - Start me up Faktiskt. Han är inte så djäkla dålig. Äntligen har han lagt bort Frank Sinatra-utstyrseln, skitat ner rösten lite och tar verkligen i. Ett av hans bättre framträdanden och jag gillar hans Mick Jagger-dans med stativet. Juryn tyckte tydligen att det sög och att han skulle valt en ballad. Och fine, jag kan hålla med om att en Scorpionslåt kanske vore en bättre grej men nja. Jag är nöjd med han.

Extranumren var bäst i följande ordning:

1. Jay & Linnea - håller med juryn, släpp den på skiva. Guld!
2. Olle & Andreas - håller inte med juryn, jag gillade det, spex eller inte. Anders är ju så djäkla kung och det med Alex Schulman, SÅ KUNG!!
3. Minnah & Elin - håller med juryn, värsta ABBA-grejen fast inte bra ABBA.

Malins bästa: AC/DC's Thunderstruck som intro! Trodde ni något annat? ;)
Malins näst bästa: Jay!
Malins sämsta: Olle. Urk!
Malins span: Min vän Petra var på plats, jag spanade röven av mig men hur lätt var det att hitta henne bland 7699 andra?
Malins love: Jury-Andreas, han är BÄST! Ingen kan såga som han.
Malins pinsamma: Man ska inte devla om man inte fattar innebörden...
Malins BUUU!: Elins snodda grej med löprundan, den är redan GJORD! Och den var bäst så dont even go there.
Malins förhoppning: Petra, tog du någon mäktig bild på Jay?
Malins fundering: Var är Black Sabbathlåtarna? Iron Maidenlåtarna? AC/DC-låtarna? Metallivalåtarna?
Malins
Malins sakna: VAR ÄR ROCKLÄDERNA?!?!?!?!
Malins åka ut: Olle. Tätt följd av Minnah.
Malins slutplädering: Rock som Idoltema 2010 blev mest bara ett ytterplagg.

2 kommentarer:

Virre sa...

Håller inte riktigt med dej ikväll raring. Olle & Andreas sög big time!

Petra Hall sa...

Klart som korvspad att jag lyckades med en mäktig bild på Jay. Eller två. :) (spana in FB). Vi satt ösrisgt till, vi satt typ bakom alla kameror (bakom en stolpe) på vänster sida (nära stora scenen). Men jag tog en bild när de sjöng UNICEF-låten i mellanakten. Inte dumt. Kan också säga att det var klart mycket bättre ljud i arenan än vad man hör i tv... det ljudet suger rejält nu när man vet hur det kan låta.