onsdag, juni 16, 2010

Kiss-konsert!

Dags att dra sig till minnes... Om jag nu minns något vill säga. Ibland är det ju lite si och så med det där och jag vet inte om jag ska skylla på åldern eller alkoholintaget. Fast, jag har aldrig haft en bläcka från en fylla någonsin så jag gissar att det är åldern som spökar då?

I fredags efter jobbet så åkte vi hem och kopplade av på altanen. En fredags-Cosmo innan maten och sedan ett par glas rosévin till tonerna av Europe och Kiss. Vi kände ju att vi ville ladda upp och skruva upp tempot i kroppen inför lördagens konsert så det var musik – på, volym – upp. Lite senare på kvällen så gick vi över till grannarna och surrade över ett par glas till innan vi knatade hemåt i regnet.

På lördagen så åkte vi och lämnade Vittra på pensionat innan vi styrde kosan mot den Kungliga Hufvudstaden. För att minimera riskerna för bilköer/olyckor så tog vi vägen om Strängnäs/Enköping för att slutligen landa hos Tettiz i Åkersberga. Där väntade vi in Lisa och Peter som kom norrifrån. Tettiz bjöd på snacks, öl och Fidel Castro (som för övrigt var asgod!). Dessutom var hon vänlig nog att upplåta sovplatser till oss fyra. Tack hjärtat!

Eftersom vi druckit ett par glas och dessutom tänkte gå på lokal inne i staaaan (ja, de säger så där i Ståkkhålm) så tog vi bussen till Åkersberga Centrum och därifrån rälsbuss. Eller ja, Roslagsbanan heter den visst men det såg ut som rälsbuss på både in- och utsidan. Som att flyttas 30 år tillbaka i tiden och Forsmo-Hotingbanan. Hur som. På det tåget så fick vi våra fördomar besannade. Från och med nu är det inga fördomar. Det är dagens sanning och det känns skönt att veta att vi har rätt om Fjollträsk, för fy fasen vilka fjollor det finns. Två stycken 40-plussare av kvinnligt kön sitter och gapar om ditt och datt. Ljudvolymen är fan i mig på max. Den ena pratar bara om alla karlar hon raggat upp, hur många hon dragit hem och vilket djääääävla skit Fejjan (Reds. anm: Facebook) är. Hur hon nu kan veta det om hon nu inte har det? Dessutom var hon en skabb-hagga i riktiga fjortiskläder a la white trash, så jag undrar vad det är för loosers som hakar på henne hem? 60-plussare i från parkbänken nere i centrum eller? Hon sa till killen hon lyckas träffa på tåget att ”neeeej, jag ska INTE ha någon sprit, jag nöjer mig med öl, för spriten sätter sig direkt i knäna. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!” Skitkul. Tåget tog 40minuter, tio minuter senare sitter hon och klunkar Jägermeister.

Den andra sitter och skryter om hur djäkla mycket pengar hon har. Om hur hon lärt sina barn vad som är bra och dåligt. (läs: dyrast = bäst). Hela tiden låten det: ”Å jaaaaag ba. HAHAHAHAHA!” och ”å duuuu ba. HAHAHAHAHA!” och ”ja men jaaaaaag då. HAHAHAHAHA!” och ”ja men heeeereguuuud asså. HAHAHAHAHA!” och ”och tänk när viiii var tvungna att bo på hoooteeeeeell. HAHAHAHAHA!” och ”maaaaamma, kom iiiinte och påstå att duuuu har oääääkta på dig, det skulle du aaaaaldrig haaa. HAHAHAHAHA!” och ”jaaaaag hade tänkt köpa en sån häääääär till dig ju men jag trodde inte att du giiiiiiillade guuuuuuld. HAHAHAHAHA!”. Hon tyckte uppenbarligen att hon var djävligt kul... Allt på urpräglad stockholmska. Den där jobbiga stockholmskan, den dryga dialekten, inte den där sköna från Södermalm. En stilla undran var ju då: varför åkte hon den überskabbiga 45kronors-Roslagsbanan från Täby till Stockholm? Varför tog hon inte privatjeten? Helikoptern? Limousinen? Märkligt. Jag menar, med så mycket pengar kan ju inte det ha varit något hinder? Eller ville hon bara känna på slöddrets vardag och hänga med Skabb-Haggan och ragga parkbänkssittare?

Väl inne i stan så ångar vi ner på Karlavägen och Ciao Ciao Due där jag hade bokat bord. Först när jag ringde så skulle jag inte få boka från klockan 16 för det gick inte för sig. Sedan FICK jag boka. Sedan bokade jag om till klockan 17 eftersom syrran och Peter kom ner lite senare än beräknat. Sedan fick jag boka om till 17,10 eftersom Roslagsbanan inte stämde överens med vår bokning. Sedan kom vi dit 17,15. NATURLIGTVIS så fick vi oss ett straff för det. Bordet närmast toaletten. Restaurangen knökfull = kö till hakets enda toalett. Hela tiden. Suck. Jag och syrran tog pasta och grabbarna tog pizza. Om vi säger så här, gå inte dit och käka pizza i den tro att du ska bli mätt. Om du ändå går dit, välj åtminstone pasta. Men, tro inte att den är färsk som det står i menyn, för det är ren bullshit. Det var helt vanlig penne från typ Barilla. Om du ändå insisterar på att äta pizza, skyll dig själv. Smaken var det inget fel på enligt utsago från Mattias och Peter men storleken. Och kom nu inte och bräk om att storleken inte spelar någon roll, för det gör den. Oavsett vad vi snackar om. Men nu snackar vi storleken på botten. Eller tjockleken. Den obefintliga tjockleken. Jag lovar att om jag hade haft ett skjutmått så hade den inte haft en så liten skala att mäta på. Helt GALET tunn botten! Som Peter sa, en oblat med tomatsås och kött på. Om jag säger att Mjälloms tunnbröd (det hårda) är tjockt, då kanske ni hajjar (iaf ni norrlänningar). Det som stack ut runt omkring fyllningen var lika sprött som ett torkat höstlöv. Tänk spisbröd. Fast tunt.

När vi hade ätit upp, druckit upp ölen, kollat på folk som var på fiiiiina Östermalm och käkade (med haklapp......japp, det är sant) och förfasat oss över allt möjligt så gick vi till en ute-lounge och drog i oss en drink och ett glas vin i kylan innan vi gick upp till Stadion. Löste in oss, fixade tröjor lite snabbt (Peter drog värsta kö-kapningen i historien, två köer, 100 pers i varje, Peter ställer sig mitt i och blir betjänad på en gång, tur eller galenskap?) och upp på läktaren. Första rad. Gött mos. Vi hann se fem låtar med Europe som var förband och damn! vad bra de var! Riktigt bra! Jag och syrran skrålade med i alla låtar och eftersom det blåste satan i Stockholm i lördags så hade vi som en gigantisk Carola-fläkt i ansiktet hela tiden. Men kul var det! Och inse hur djefla snygg Joey är fortfarande! Dreggel, slurp och andra oanständiga ljud! (Vi hann även se Skabb-Haggan och Skryt-Käringa ragla förbi nere på ståplats, BORT från scen.....gissar att de inte lyckades ta sig tillbaka för att se Kiss.)



Sedan började huvudakten rätt så snart. Kiss gjorde entré under buller och brak. Synd att backdropen blåste upp så det inte blev rätt effekt, synd att det märks att det är 13 år sedan jag såg dem första gången, synd att det märks att de är till åren. De är som lite fetare, lite tröttare och lite äldre. Men ändå. Det var kul att se dem igen, det var kul att skråla med i alla (gamla) låtarna, det var kul att se Gene bli upphissad, trumsetet åka upp, Paul åka linbana till mixerbordet och kul att få sjunga Beth live igen. De sista åtta låtarna var bara gamla godingar och det var riktigt bra. De sista sex var djävligt bra och då lyckades de gamla rävarna tända publiken lite extra, den var mer än lovligt loj på sina ställen. Den stackars kvinnan som satt bredvid mig lär ju kanske inte ha hållit med om det.... Men det som på 70-talet måste ha framstått som nytänk, utomjordiskt och jättecoolt var idag liksom....gulligt. Med huvudet på sned och ett leende på läpparna. Men Kiss är ju inte Kiss om de inte har alla bomber, blodampuller i munnen, sminket, platåskorna, granaterna och glittret. Fyrverkeriet efteråt måste fasen ha kostat mer än de tre senaste årens nyårsfyrverkeri på Skansen.



Syrran hade skallebang a la grande och som vanligt efter en konsert är man totalt utpumpad och tom på energi så vi började knata mot Östra Station och kom dit tio minuter innan nästa tåg skulle gå. Jag och Mattias försökte få en läskautomat att ge oss en flaska Loka men den djävlen snodde de sista stålarna och gav oss inget så vi blev utan. Mattias delade ut en liten tåspark på automatens fot, undrar om det kändes bättre? Vad händer på tåget? Jo men tror ni inte att Skabb-Haggan och Skryt-Käringa lyckades åka med samma tåg igen? Denna gång var de LITE tystare, de var om möjligt ännu skabbigare och gamm-fyllan lös om dem. Undrar om det gick bra att ragga upp någon med det utseendet... Hehe... Väl hemma hos Tettiz så dök vi alla fyra i säng som klubbade oxar.

I söndags så sa vi hejdå till Siss & Peter men inte för så lång tid, vi ses ju redan till midsommar igen. :) Sedan så tog vi vägen förbi Västerås hem och slank in på Nisses men hittade inget speciellt, bara en massa skit som vanligt. Och naturligtvis så köpte jag ju skiten. ;) Sedan plockade vi upp lill-grisen på pensionatet innan vi åkte hem till Slottet. Fulla av nya minnen att bära med oss resten av livet men totalt utmattade på energi. Det kostar på att ingå i Sverges Bästa PartyPatrull.

God gave rock n’roll to us so we better Rock ’ Roll all nite! Fan vad kul vi hade!


Inga kommentarer: