onsdag, maj 12, 2010

Konsten att bli varm

Idag är det onsdag och ändå fredag, fasen vad skönt! Tänk om det alltid vore kortvecka? I would love it! Kom på att jag glömt att tala om för er vad som hände eftr jobbet i fredags.

I fredags när vi kom hem från jobbet så äntrade vi altanen. Drack en del drinkar och smidde elaka planer. *mohahaha* Men vad säger jag inte, ha! Vi satt där ute och tjôtade från ca fem-draget till klockan tio på kvällen. Det blåste småspik, var kallt som fasen och regnade men who cares? Enligt almanackan är det vår och våren tillbringas utomhus. Punkt. Så när vi kom in så var jag så galet stelfrusen att jag höll på att smälla av. När vi lade oss för att sova så somnade ju naturligtvis min sambo på tre röda medan jag låg i timmar och försökte sova.

Kall som en demon om häcken, ok, jag tar på mig morgonrocken. Nä, det hjälpte inte ett skit. Kall som en demon om fötterna, tar på mig tjockisarna jag fick av mams i julklapp. Nope, det hjälpte inte heller. Fryser så jag skakar och klapprar tänder som en nickedocka. Plockar upp en bok för om jag läser så glömmer jag att jag fryser och slappnar av. Men vad konstigt det ser ut i boken? Tryckfel eller? Men nej, jag måste läsa med ena ögat stängt för annars blir det dubbla bokstäver överallt. Förmodligen eftersom vi värmde oss med några Irish Coffee på altanen....

Inte kan jag slappna av inte, och eftersom jag måste hålla i boken med något så måste ju ena handen vara utanför täcket och därmed bli den iskall. Men fasen också. Hämtar en fleecefilt! Lägger den under täcket, närmast kroppen. Nu måste det väl ändå bli varmt. Men nej. Inte det inte, jag fryser lika djäkligt ändå! Efter att jag plågat mig genom halva boken så hämtar jag el-elementet med en fläkt inbyggd. Nu jädrar ska det bli varmt!! Drar på max och känner hur det börjar spridas varmluft i sovrummet. Det trista är att spritångorna från den sovande sambon också mixas runt och förstärks i varmluften men skit i det, jag FRYSER!

Men icke. Mina försök är tröstlösa, jag fryser ÄNDÅ. Hur ska jag bli varm? Kan man lägga ner elementet i sängen? Nej, det lär ju inte vara någon hit. Värmedynan är paj så den kan jag inte ta. Sambon är stendöd så han är det ingen idé att fråga efter någon värme om. Men om jag sätter mig på sängkanten, omvirad av täcke och filt, med boken i händerna som jag sträcker över elementet? Då BORDE jag ju sluta frysa. Jag vill verkligen sova för det börjar nämligen göra ont i skallen av 1. tandklapprandet, 2. spriten börjar gå ur kroppen och jag blir bakis. Men seriöst, fatta vad jobbigt det var att sitta så där då...

Sista chansen, vad göra? Orka duscha liksom? Äh! Jag kliver helt enkelt upp, ställer mig bredbent över elementet med boken i högsta hugg. Där står jag, vid ettdraget på natten, ståendes bredbent (förmodligen lite vinglande också) och grenslandes över ett element, läsandes en bok med ena ögat ihopknipet och morgonrocken fladdrande likt Marilyn Monroes kjol. Kanske ska tillägga att vårt sovrumsfönster vetter ut mot gatan och jag hade inte dragit ner markisen. Men varmt blev det!

Behöver jag säga att jag på morgonen höll på att DÖ av värmeslag? Elemenetet på fulla skaft, en varm hund, en varm sambo, tjockisar, morgonrock och fleecefilt. Totalt uttorkad så vaknade jag till en dag av baksmälla. Härligt!

6 kommentarer:

Anna sa...

Gud Malin, jag har skrattat så tårarna har runnit, du är för härlig :-)

Jessica sa...

Låter som en härlig kväll, tack för glada skratt!

Kram Jessica

Unknown sa...

Den bästa dagen är en dag av törst.
Karin Boye (1900-1941) Förnöjsamhet

-Din var bättre..

Malin ~ Lillpiga sa...

Anna: Trevligt att förgylla din kväll! :)

JEssica: Kvällen var härlig, natten var kall. ;)

Gunnar: Haha...ja, så kanske man kan se det också. :)

Chruss sa...

Haha, du är för skön Malin!

Malin ~ Lillpiga sa...

En gör så gott en kan... ;)